Przejdź do treści

Widok Drezna – Nowe Miasto i Pałac Japoński

autor grafiki: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

autor pierwowzoru: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

datowanie: po 1748

miejsce powstania: Drezno (Niemcy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta

wymiary: odbitka wys. 535 x szer. 848 mm; arkusz 745 x 1005 mm

sygnatura:
prawy dolny róg: Peint, dessiné et grave par Ber: Bellotto dit Canaletto Pein: R:le / 1747
napis:
Napis poniżej [inskrypcja przedzielona godłem Saksonii i Rzeczpospolitej]: Perspective de la ville neuve, et du Palais de S. M. dit d’hollande et des Environs de / La campagne de Losehüwitz, avec vne partie de La / Roiale Eglise Catolique, et des Bastions de la ville de / Dresde, prise de la prairie Joignante aux Euries Roiales et a L‘orangerie Ce Tableau fail par ordre de Sa Majeste Le Roy de Pologne et Elec~: de Sax. &&&.
  • Andresen, Andreas, Wessely, Joseph Eduard, Handbuch für Kupferstichsammler oder Lexikon der Kupferstecher, Maler, Radirer und Formschneider aller Länder und Schulen nach Massgabe ihrer geschaetztesten Blaetter u. Werke, t. 1-2, Leipzig 1870-1873, t. 1, s. 225, poz. 2 (cykl)
  • Badach, Artur, Królikiewicz, Magdalena, Bernardo Bellotto, W 300. rocznicę urodzin malarza, Warszawa 2022, kat. nr 19, s. 162-164
  • Fritsche, Hellmuth Allwill, Bernardo Belotto genannt Canaletto, Burg 1936, s. 144, poz. VR 12
  • Heinecken, Karl Heinrich von,, Dictionnaire des artistes, dont nous avons des estampes, t. 2, Leipzig 1788, seria Contentant la lettre B–Biz, s. 435, poz. 14
  • Heinz, Günther, Verzeichnis der Radierungen, (w:) Bernardo Bellotto genannt Canaletto., Wien 1965, seria Katalog wystawy zorganizowanej przez Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kunsthistorisches Museum Wien (29 kwiecień – 25 lipca 1965, Wien, Oberes Belvedere),, s. 90, poz. 161
  • Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 264, poz. 15
  • Manikowska, Ewa, Bernardo Bellotto i jego drezdeński apartament. O tożsamości społecznej i artystycznej weneckiego wedutysty, Warszawa 2014, s. 251-256 (cykl)
  • Meyer, Rudolph, Die beiden Canaletto – Antonio Canale und Bernardo Belotto, Dresden 1878, s. 37, poz. 9
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852, t. 1, s. 395 (cykl)
  • Szylin, A. M., Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 16, 1997, seria Campagne–Cartellier, s. 95 (cykl)
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. Ulrich Thieme, Felix Becker, t. V, Leipzig 1911, s. 488-489 (cykl)
  • Vesme, Alexandre de, Le Peintre-graveur Italien. Ouvrage Faisant Suite au Peintre-graveur de Bartsch, Milan 1906, s. 492, poz. 9
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, s. 72, poz. 97

pochodzenie: 1953, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2158

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

W latach 1746/47–1766 Bernardo Bellotto przebywał w Dreźnie, pełniąc służbę na dworze Augusta III (1696-1763), od 1748 r. nosząc tytuł nadwornego malarza. W latach 1747 – 1753 artysta namalował z polecenia władcy cykl 17 malarskich wedut Drezna, następnie drugą serię 16 obrazów, ukazującą pobliską Pirnę oraz twierdzę Königstein. Na ich podstawie opracowywał równocześnie luksusowe grafiki reprodukcyjne, samodzielnie rytując i produkując odbitki w swym drezdeńskim atelier przy ul. Salzgasse. Opisując w "Catalogo de danni..." dobytek zniszczony w czasie oblężenia przez wojsko pruskie i bombardowania Drezna w 1760 roku, jako największą szkodę Bellotto podał utratę 2040 odbitek widoków drezdeńskich, w dokumencie wzmiankował również uszkodzenie płyt graficznych, nie nadających się już do wykonania dalszych odbitek, wśród których znajdowały się z pewnością także matryce dwóch wymienionych cykli. Utrata wyposażenia pracowni zapewne zaważyła na decyzji artysty o zaniechaniu twórczości graficznej w dotychczasowym zakresie. Udaremniła także nadzieje malarza na zapewnienie rodzinie stałego źródła dochodu z kolejnych edycji serii graficznych po ewentualnej jego śmierci.

Część nakładu liczącego 14 wedut cyklu graficznego "Widoki Drezna" na dworze Augusta III zestawiano w różnej wielkości komplety i w formie daru przekazywano dworzanom lub też wysyłano poza granice kraju. Ryciny miały manifestować królewską potęgę, być wyrazem artystycznego znawstwa monarchy, jak również kreować wizerunek Drezna jako centrum rozkwitu sztuk. Pozostałe odbitki artysta rozprowadzał na własną rękę w swej drezdeńskiej pracowni przy Salzgasse lub poprzez powiązanego z ważnymi marszandami handlarza z Amsterdamu – Pierre Fouqueta Młodszego.

Prezentowaną tutaj akwafortę Bellotto sygnował jako malarz nadworny Augusta III. Stan IV grafiki musiał zatem zostać odbity po 1748 roku, w którym nadano artyście ten tytuł. Na pierwszym planie widzimy życie codzienne mieszkańców Drezna, toczące się w cieniu pozostałości fortyfikacji obronnych wzniesionych nad lewym brzegiem Łaby. Po lewej stronie, w oddali, widoczny jest dawny pałac Holenderski, zawdzięczający swą nazwę pierwszemu najemcy, pochodzącemu z Holandii posłowi van Cranebergowi. W trakcie prowadzonej od 1727 r. pod kierunkiem Matthäusa Daniela Pöppelmanna, Zachariasa Longueluna i Jeana de Bodta rozbudowy rezydencję przykryto dachami w stylu japońskim, od których wzięła się jej nazwa późniejsza. Pałac spłonął podczas II wojny światowej, ale odbudowano go w latach 1951–1987. Po prawej stronie, za murami, ukazano fragmenty Zwingeru, obok zaś późnobarokowy, katolicki kościół dworski (Hofkirche), wzniesiony w latach 1739–1751 przez Gaetano Chiaveriego z polecenia Augusta III.

Pierwowzór: Bernardo Bellotto, "Drezno widziane z lewego brzegu Łaby, poniżej murów obronnych", 1748, olej na płótnie, w zbiorach Gemäldegalerie Alte Meister w Dreźnie, nr inw. Gal. Nr. 607.
[Aurelia Zduńczyk]

słowa kluczowe: barok  |  Bibliothek der Königliche Akademie der Künste, Berlin (instytucja)  |  Drezno (Niemcy)  |  grafika niemiecka  |  grafika włoska  |  Kościół Dworski / Hofkirche (Drezno)  |  miasto  |  pałac (archit.)  |  Pałac Japoński, Drezno  |  panorama miejscowości  |  sztuka niemiecka  |  weduta  |  widoki Niemiec  |  Zwinger (Drezno)

Powiązane (10):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.