Przejdź do treści

Widok Drezna z galerią, ogrodem hrabiego Brühla i mostem Fryderyka Augusta

autor grafiki: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

autor pierwowzoru: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

datowanie: po 1748

miejsce powstania: Drezno (Niemcy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta

wymiary: odbitka wys. 545 x szer. 840 mm, arkusz wys. 740 x 1013 mm

sygnatura:
awers, po prawej u dołu: Peint dessine, et gravé par Ber: Bellotto dit Canaletto / Peiň: Rle: 1747
napis:
Grafika podpisana [inskrypcja przedzielona godłem Saksonii i Rzeczpospolitej]: Perspective de la galerie, et du Jardin de son Excellence Mg~r. / Le Comte de Brühl Premeier Ministre. et des bâtimens contigus a La prairie d’Oster, / prise de la maison du sieur Conseiller Hoffman a La Ville neuve Ce Tableau fait par ordre de Sa Majesté Le Roy de Pologne et Elec~: de Sax. &&&.
  • Andresen, Andreas, Wessely, Joseph Eduard, Handbuch für Kupferstichsammler oder Lexikon der Kupferstecher, Maler, Radirer und Formschneider aller Länder und Schulen nach Massgabe ihrer geschaetztesten Blaetter u. Werke, t. 1-2, Leipzig 1870-1873, t. 1, s. 255, w poz. 2 (cykl)
  • Badach, Artur, Królikiewicz, Magdalena, Bernardo Bellotto, W 300. rocznicę urodzin malarza, Warszawa 2022, kat. nr 20, s. 164-166
  • Fritsche, Hellmuth Allwill, Bernardo Belotto genannt Canaletto, Burg 1936, s. 143, poz. VR 10
  • Heinecken, Karl Heinrich von,, Dictionnaire des artistes, dont nous avons des estampes, t. 2, Leipzig 1788, seria Contentant la lettre B–Biz, s. 435, poz. 6
  • Heinz, Günther, Verzeichnis der Radierungen, (w:) Bernardo Bellotto genannt Canaletto., Wien 1965, seria Katalog wystawy zorganizowanej przez Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kunsthistorisches Museum Wien (29 kwiecień – 25 lipca 1965, Wien, Oberes Belvedere),, s. 90, poz. 162
  • Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 264, poz. 7
  • Manikowska, Ewa, Bernardo Bellotto i jego drezdeński apartament. O tożsamości społecznej i artystycznej weneckiego wedutysty, Warszawa 2014, s. 251-256 (cykl)
  • Meyer, Rudolph, Die beiden Canaletto – Antonio Canale und Bernardo Belotto, Dresden 1878, s. 39, poz. 10
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852, t. 1, s. 395 (cykl)
  • Szylin, A. M., Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 16, 1997, seria Campagne–Cartellier, s. 95 (cykl)
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. Ulrich Thieme, Felix Becker, t. V, Leipzig 1911, s. 489 (cykl)
  • Vesme, Alexandre de, Le Peintre-graveur Italien. Ouvrage Faisant Suite au Peintre-graveur de Bartsch, Milan 1906, s. 492-493, poz. 10
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, s. 7374, poz. 99

pochodzenie: 1953, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2161/2

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Grafika ukazująca galerię, ogród hrabiego Brühla i Most Augusta, zdaniem Le Blanca, stanowiła szóstą grafikę cyklu Widoków Drezna. Artysta ponownie ukazał tu widok miasta rozciągającego się wzdłuż brzegów rzeki Łaby, z perspektywy zniszczonej w czasie II wojny światowej rezydencji radcy dworu Franza Josefa von Hoffmanna. W oddali widoczny jest jeden z najstarszych przerzuconych nad Łabą mostów – Most Augusta, łączący drezdeńskie Stare i Nowe Miasto. Akwaforta ukazuje formę, jaką nadano przeprawie w czasie przebudowy prowadzonej według planów Mateusza Daniela Pöppelmanna za panowania Augusta II Mocnego w latach 1727–1731. Na skraju zabudowań Nowego Miasta widoczne są wieże kościoła dworskiego oraz zamku. Po lewej stronie, u brzegu kompozycji, widoczny jest dominujący nad pozostałą zabudową kościół mariacki (Frauenkirche) oraz zbudowane na pozostałościach dawnych umocnień miejskich tarasy, przylegające do pałacu Heinricha von Brühla, faworyta i ministra na dworze Augusta III (Fryderyka Augusta II), nazywane również "Balkonem Europy". W sposobie opracowania grafiki wyraźne jest dążenie artysty do oddania zróżnicowanych materii za pośrednictwem zmiennego rytowania płyty. Bellotto wyraźnie kontrastuje skłębione obłoki, przedstawione za pomocą linii falistych, ze statyczną architekturą, kreśloną przeważnie przy pomocy linii prostych. Zagęszczony miejscowo rysunek pozwala artyście wydobyć z kompozycji tony ciemne, skontrastowane z jasnymi partiami nieba oraz refleksami światła odbijającymi się w płynącej rzece. Zastosowane przez Bellotta zabiegi przydają kompozycji głębi i przestrzenności, potwierdzając kunszt artysty.

Postać rysownika przy pracy, ukazana na pierwszym planie, na osi godła Saksonii i Rzeczpospolitej, uważana jest za autoportret artysty.
Stan II/IV.
[Aurelia Zduńczyk]

słowa kluczowe: Bibliothek der Königliche Akademie der Künste, Berlin (instytucja)  |  Drezno (Niemcy)  |  Frauenkirche (Drezno)  |  Galeria Drezdeńska (Drezno)  |  grafika niemiecka  |  grafika włoska  |  Kościół Dworski / Hofkirche (Drezno)  |  Łaba (rzeka)  |  Most Augusta (Drezno)  |  panorama miejscowości  |  sztuka niemiecka  |  Tarasy Brühla (Drezno)  |  weduta  |  widoki Niemiec

Powiązane (10):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.