Przejdź do treści

Ruiny Przedmieść Pirnańskich w Dreźnie

autor: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

autor pierwowzoru: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

datowanie: 1766

miejsce powstania: Drezno (Niemcy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta

wymiary: odbitka wys. 530 x szer. 642; arkusz wys. 670 x szer. 953 mm

sygnatura:
sygn. w partii podpisu: peint et gravé / par son trés soumis Serviteur Bern: Belotto de Canaletto Mem:bre de l’Acca:mie Elec:le des Arts.
napis:
Grafika podpisana: Vuë des ruines des Fauxbourgs de la Ville de Dresde, entre autres, de la maison de Fürstehof, prés du fossé, / attenant au fauxbourg de Pirna; On découvre dans le lointain le / Rempart de la Ville neuve, la Vigne de Nauman, et les collines des environs. / Dédié a Son Altesse Royale Monseigneur le Prince Xavier Administrateur de Saxe etc: etc: etc: / D’ aprés le Tableau Haut z Pieds 10 ?2 p: Large 3 Pieds 11. p: que Son Altesse Royale possede. peint et gravé/ par son trés soumis Serviteur Bern: Belotto de Canaletto Mem:bre de l’Acca:mie Elec:le des Arts. 1766.
  • Andresen, Andreas, Wessely, Joseph Eduard, Handbuch für Kupferstichsammler oder Lexikon der Kupferstecher, Maler, Radirer und Formschneider aller Länder und Schulen nach Massgabe ihrer geschaetztesten Blaetter u. Werke, t. 1-2, Leipzig 1870-1873, t. 1, s. 225, w poz. 2 (cykl)
  • Badach, Artur, Królikiewicz, Magdalena, Bernardo Bellotto, W 300. rocznicę urodzin malarza, Warszawa 2022, kat. nr 65, str. 297-299.
  • Fritsche, Hellmuth Allwill, Bernardo Belotto genannt Canaletto, Burg 1936, s. 147, poz. VR 33
  • Heinecken, Karl Heinrich von,, Dictionnaire des artistes, dont nous avons des estampes, t. 2, Leipzig 1788, seria Contentant la lettre B–Biz, s. 435, poz. 13
  • Heinz, Günther, Verzeichnis der Radierungen, (w:) Bernardo Bellotto genannt Canaletto., Wien 1965, seria Katalog wystawy zorganizowanej przez Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kunsthistorisches Museum Wien (29 kwiecień – 25 lipca 1965, Wien, Oberes Belvedere),, s. 93, poz. 182
  • Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 264, poz. 14
  • Manikowska, Ewa, Bernardo Bellotto i jego drezdeński apartament. O tożsamości społecznej i artystycznej weneckiego wedutysty, Warszawa 2014, s. 251-256 (cykl)
  • Meyer, Rudolph, Die beiden Canaletto – Antonio Canale und Bernardo Belotto, Dresden 1878, s. 67-68, poz. 33
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852, t. 1, s. 395 (cykl)
  • Szylin, A. M., Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 16, 1997, seria Campagne–Cartellier, s. 95 (cykl)
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. Ulrich Thieme, Felix Becker, t. V, Leipzig 1911, s. 489 (cykl "Ruiny Drezna")
  • Vesme, Alexandre de, Le Peintre-graveur Italien. Ouvrage Faisant Suite au Peintre-graveur de Bartsch, Milan 1906, poz. 33
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, s. 79-80, poz. 113

pochodzenie: 1964, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-8317

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Ostatnie z graficznych przedstawień Drezna Bernardo Bellotto zadedykował Franciszkowi Ksaweremu Wettynowi, synowi swego zmarłego mecenasa. Po śmierci Augusta III (1696–1763) młody książę pełnił w latach 1763–1768 funkcję naczelnego administratora Elektoratu Saksonii, tak też został określony w podpisie ryciny. Śmierć mecenasa artysty spowodowała, że w rok po odbiciu omawianej grafiki Bellotto przeniósł się do Warszawy na dwór króla Stanisława Augusta.

Rycina stanowiąca niejako pendant do wcześniejszego widoku – ruin drezdeńskiego kościoła Świętego Krzyża – w niezwykle symboliczny sposób zdaje się wyznaczać koniec jakże pomyślnego, płodnego okresu w życiu twórcy, przerwanego przez tragiczne w skutkach działania wojny siedmioletniej oraz śmierć wieloletniego protektora i głównego zleceniodawcy – Augusta III. Pokaleczone fasady i szczyty jeszcze kilka lat temu imponujących pałaców skontrastowane zostały z majestatycznymi obłokami rozpostartymi na przestrzeni nieba. Krzewy porastające ruiny i stado owiec wśrod gruzów przekonują widza, że natura jako pierwsza, niezmienna w swym majestacie i cyklicznym rytmie pór roku, odradza się do nowego życia. Za jej przykładem uczynić to muszą powracający do Drezna mieszkańcy, którym mierzyć się przyjdzie z niełatwym zadaniem odbudowy miast. W centrum kompozycji widzimy samotną postać przygarbionego mężczyzny, odcinającą się od pustki otaczających go ruin. W odniesieniu do okoliczności, w jakich powstało dzieło, postać ta staje się symbolem tragicznego losu artysty i zrujnowanego miasta.
[Aurelia Zduńczyk]

słowa kluczowe: Drezno (Niemcy)  |  grafika niemiecka  |  grafika włoska  |  miasto  |  panorama miejscowości  |  ruina (archit.)  |  sztuka niemiecka  |  weduta  |  widoki Niemiec

Powiązane (10):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.