Przejdź do treści

Widok Drezna z fosą, bastionami i Bramą Włoską

autor grafiki: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

autor pierwowzoru: Bellotto, Bernardo (1721-1780)

datowanie: 1750

miejsce powstania: Drezno (Niemcy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta

wymiary: odcisk płyty wys. 540 x 840; arkusz 690 x 1015

sygnatura:
W prawym dolnym rogu: Peint et gravé par Ber: Bellotto, dit Canaletto, Peintre Du : Roi. / 1750
napis:
Napis poniżej [inskrypcja przedzielona godłem Saksonii i Rzeczpospolitej]: Vue exterieure de la Porte dte Wilsche-Thor Rempars de la Ville de Dresden et de / partie des magnifiques Pavillons ou sont actulle= ment la Bibliotheque Roiale et le Théatre de L’Opera.
  • Andresen, Andreas, Wessely, Joseph Eduard, Handbuch für Kupferstichsammler oder Lexikon der Kupferstecher, Maler, Radirer und Formschneider aller Länder und Schulen nach Massgabe ihrer geschaetztesten Blaetter u. Werke, t. 1-2, Leipzig 1870-1873, t. 1, s. 225, w poz. 2 (cykl)
  • Badach, Artur, Królikiewicz, Magdalena, Bernardo Bellotto, W 300. rocznicę urodzin malarza, Warszawa 2022, kat. nr 26, s. 178-179.
  • Fritsche, Hellmuth Allwill, Bernardo Belotto genannt Canaletto, Burg 1936, s. 144, poz. VR 16
  • Heinecken, Karl Heinrich von,, Dictionnaire des artistes, dont nous avons des estampes, t. 2, Leipzig 1788, seria Contentant la lettre B–Biz, s. 434, poz. 1
  • Heinz, Günther, Verzeichnis der Radierungen, (w:) Bernardo Bellotto genannt Canaletto., Wien 1965, seria Katalog wystawy zorganizowanej przez Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Muzeum Narodowe w Warszawie, Kunsthistorisches Museum Wien (29 kwiecień – 25 lipca 1965, Wien, Oberes Belvedere),, s. 91, poz. 168
  • Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 264, poz. 2
  • Manikowska, Ewa, Bernardo Bellotto i jego drezdeński apartament. O tożsamości społecznej i artystycznej weneckiego wedutysty, Warszawa 2014, s. 251-256 (cykl)
  • Meyer, Rudolph, Die beiden Canaletto – Antonio Canale und Bernardo Belotto, Dresden 1878, s. 47, poz. 16
  • Nagler, Georg Kaspar, Neues allgemeines Künstler-Lexicon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher etc., t. 1-22, München 1835-1852, t. 1, s. 395 (cykl)
  • Szylin, A. M., Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, t. 16, 1997, seria Campagne–Cartellier, s. 95 (cykl)
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. Ulrich Thieme, Felix Becker, t. V, Leipzig 1911, s. 489 (cykl)
  • Vesme, Alexandre de, Le Peintre-graveur Italien. Ouvrage Faisant Suite au Peintre-graveur de Bartsch, Milan 1906, s. 497-498, poz. 16
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, t. 1, s. 77, poz. 107

pochodzenie: 1953, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2167/2

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Grafika, według Le Blanca, jest pierwszą z cyklu Widoków Drezna. Ukazuje fragmenty dawnych fortyfikacji miejskich z bastionami oraz Bramą Włoską.

Na pierwszym planie, po lewej, widzimy scenki z codziennego życia mieszkańców przedmieść Drezna. U stóp słupa dystansowego poczty saskiej zasiada matka z dzieckiem. Wzdłuż rzeki poruszają się zajęci codziennymi sprawami przedstawiciele wszystkich stanów społecznych, od jadących w karocy reprezentantów wyższych sfer, po ubogich żebraków, siedzących na kamiennych stopniach u brzegu płynącej rzeki. Po lewej stronie widzimy robotników wznoszących drewniany dom na nadbrzeżu Łaby. Obok żywo dyskutują architekci, czuwający nad postępem prac. W oddali widoczna jest fasada Zwingeru i przylegające do niego pawilony, obok zaś wieże kościoła dworskiego oraz zamku. Po prawej stronie, w głębi kompozycji, widoczny jest most prowadzący do jednej z głównych bram miejskich, tzw. Bramy Włoskiej, zwanej również Wilsdruffer Tor. Budowla wzmiankowana po raz pierwszy w XIV wieku została rozebrana w 1811 roku w czasie defortyfikacji Drezna. Za nią widoczna jest wieża zniszczonego w czasie II wojny światowej kościoła św. Zofii. Zachowane na akwafortach Bellotta przekazy ikonograficzne budowli już nieistniejących lub przebudowanych są dodatkowym walorem całego cyklu "Widoków Drezna".
Stan III/IV
[Aurelia Zduńczyk]

słowa kluczowe: barok  |  Drezno (Niemcy)  |  grafika niemiecka  |  grafika włoska  |  miasto  |  panorama miejscowości  |  sztuka niemiecka  |  weduta  |  widoki Niemiec

Powiązane (10):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.